Pelgrimstocht-India-GNZ.reismee.nl

Paar dagen in en rond Mc Leod Ganj


Ma. 2-10 Yoga en naar waterval.

De yoga aan het Ram Yoga House was erg prettig. Gelukkig kwam het in me op om aan de yoga leraar te vragen of de tocht die ik wilde maken wel aan te raden is in mijn eentje. Nee dus: zonder gids veel te gevaarlijk! Hij was zelf ook een keer bijna verdwaald terwijl hij hier de weg redelijk goed kent. Dus heb ik besloten naar de waterval te gaan. Zoals alles wordt zo’n waterval enorm uitgebuit met kraampjes en troep. Dus ik ben steeds hoger geklommen tot ik niet meer verder kwam. Daar was het ongerept en op het geluid van water na stil. Daar heb ik een tijdje heerlijk zitten lezen en dan weer terug. Nog twee keer een ommegang om het paleis van de Dalai Lama gemaakt waar je uitzicht hebt over zijn paleis en tuinen en toen zijn we weer heerlijk gaan eten. Geen bijzondere avonturen vandaag. Morgen begint de les en ik besluit om 5:30 te vertrekken zodat ik misschien nog een plekje voor de anderen kan regelen. Hun plekjes zouden allemaal weg gehaald zijn. Die van mij niet. We zien het wel. Tas staat klaar, ik heb gedoucht. Van nog even wat in bed lezen en morgen wat poedelen en op naar de les!

Di 3-10

Eerste les van de Dalai Lama. Om de essentie van mededogen uit te leggen haalde hij een onderzoek aan waarin een kind een bal op een helling duwt. Dit filmpje wordt getoond aan een baby van 6 maand in de pre-verbale periode. Als de baby ziet dat het kind geholpen wordt door een ander kind dan zie je dat de baby blij kijkt. Als het kind verhinderd wordt door een ander kind dan zie je dat de baby ongelukkig kijkt. We hebben elkaar nodig en zonder mededogen lukt dat niet. In de namiddag was ik moe en heb ervoor gekozen op een rustige plek te eten. Daarna heb ik een Tibetaanse massage gehad. Heerlijk. Om 18:00uur zouden we elkaar treffen in het hotel om samen te gaan eten. Om 18:05 was ik er en bleek iedereen vertrokken. De groep lijkt erg geteld op punctueel. Hier moet ik dan weer erg aan wennen, zeker tijdens een welverdiende vakantie.

Soit…

Wo 4-10

Tweede les in de ochtend (in totaal vier dagen). Daarna samen geluncht op een terras wat ik eerder in een van mijn omzwervingen had ontdekt. Soep en dan samen met Geshela naar een tantrisch klooster waar de Karmapa gewoond heeft. Om politieke redenen is dat nu niet meer zo. Gedoe tussen India en China denk ik. Daarna naar Norbulingka, een centrum voor kunst en cultuur. Heel erg geweldig, mooi gelegen in een soort aards paradijsje. Vol bloemen en struiken en kabbelende beekjes. Daar zou ik een paar dagen kunnen blijven rondkijken en meedoen… dan nog een nabijgelegen nonnen klooster bezocht waar we met twee studiegenoten van Geshela nog een thee dronken. Dan weer met een dolle taxiritjes de berg op. Een lekker maaltijd in een zeer goed Tibetaans restaurant. We bestellen allemaal iets anders zodat we een mix van allerlei verassingen kunnen genieten. Zo’ n dag vraagt om een goede nachtrust. Het is hier zeer gehorig en ik hoor net als in een studentenhuis een man iets doen waarvan de geluiden…. Brrr… en dan tv geluid erbij en Indiaas gezang. Het mag gezegd worden dat het hier bruist!

Lang leven de oordopjes!

Do 5-10

Derde les in de ochtend. In de namiddag eigenlijk alleen een beetje rondgehangen… een pint lassigedronken en een soort van rijstepap met kruiden gegeten… heerlijk!

Vr 6-10

Lang-leven initiatie witte Tara ontvangen de ochtend. Daarna een man ontmoet die Dorje heet en Tanka schilder bokt te zijn. Met veel plezier samen met een Franse psychiater in opleiding uit Parijs mantra’s gezongen en een mooie goudgele katha opgehouden bij het langslopen van zijnde heiligheid die voor zijn leeftijd er flink de pas in heeft en daarbij geholpen wordt door een grappig uitziende man met een mega-snor.

In de namiddag samen naar het gouvernement van Tibet gegaan. Daar een rondleiding gehad wat heel interessant was. In 1960 besloot de Dalai lama dat er een democratie ingesteld moest worden. Hij was toen zelf nog maar iets van 24 jaar. Als je op zo jonge leeftijd zoveel inzicht hebt dan zegt dat wel wat, toch? Er zijn geen politieke partijen zoals wij die kennen. Wel zijn er opponenten zodat e.e.a. wel kritisch bekeken wordt voordat iets wordt aangenomen. Ook zijn er twee leden van Europa en twee van Amerika aanwezig die de Tibetanen in deze delen van de wereld vertegenwoordigen. In 2011 heeft de Dalai lama afstand genomen van zijn politieke taken, maar er staat om hem te eren nog steeds een troon waar hij destijds plaats nam. Daarna een rondleiding gehad bij een tentoonstelling over Tibetaanse geneeskunde wat heel erg interessant was. De Tibetaanse geneeskunde is enorm gecultiveerd en kent een enorm scala aan kruiden en mineralen die ingezet worden bij verschillende aandoeningen waaronder dus ook kanker. Er wordt een persoonlijke diagnose gesteld waarna specifiek samengestelde medicatie wordt voorgeschreven. Heel boeiend en overtuigend. Daarna nog een heerlijke wortelcake genuttigd op een gezellig terras en dan weer terug.

ZA. 07-10

‘S ochtends vroeg uit de veren want om 7:00uur vertrokken we naar twee kloosters in de bergen allemaal in de buurt van Palampur waar we een ontbijt hadden in wat wij een garage zouden noemen maar dan met wat tafeltjes en aan de buitenkant een keukentje met wasgelegenheid. Ook weer heerlijk gegeten. Dan naar een klooster genaamd SerabLing wat “plaats van wijsheid” betekend. Heel indrukwekkend. De monniken waren aan het trommelen en op cymbalen aan het slaan waarbij uit een soort toeter een soort van geblaf van honden kwam. We zagen ze niet maar het klonk dramatisch. In de tempel een mega beeld van Maitreya wat een enorm effect op mij had. Opnieuw shaken van mijn lichaam zondagmiddag dat ik erbij moest gaan zitten. De anderen gingen verder maar kwamen al snel weer terug en ook ik moest shakend en wel weer verder. Dit heeft mij enorm veel energie gekost want ik dacht dat ik knock-out ging. Gelukkig was dat niet het geval. Een zegening van Maitreya? Wel een bijzonder ervaring. Daarna naar een mooi gelegen klooster in een vallei met ook weer een reusachtige boeddhabeeld.

Aansluitend in een hutje langs de weg heerlijke vers gemaakte momo’s gegeten. Een soort van Ravioli maar dan gevuld met aardappel en kruiden. Dan weer een dolle rit naar het vliegveld Kangra waar we 17:05 een propeller vliegtuig namen naar Delhi waar we deze keer een heerlijk schoon en goed hotel hadden… met snel internet zodat ik ook wat foto’ kon bijvoegen… heerlijk!

Reacties

Reacties

catja

lieve fabiola, zo leuk om dit te lezen, het roept zoveel herinneringen op. Ik vond het met name een heel "gezellig" gebied. Het enige dat ik minder vond waren de apen. gauw maar eens afspreken. heb het goed. liefs catja

Carla

Hoi Fabiola,

Zo leuk en boeiend om al je belevenissen te lezen.

Fabiola Sonam Palmo

Hey lieverds,
Helaas heb ik niet vaak internet waardoor mijn verslaglegging wat stokt. We zijn nu in Varanasi wat ik een fijn gebied vind.
Morgen vliegen we naar Delhi. Hoop daar weer internet te hebben. Liefs en tot snel! Fab's XXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!