Pelgrimstocht-India-GNZ.reismee.nl

Delhi-Dharamsala

Na een vlotte vlucht van Schiphol naar Delhi (iets meer dan 7 uur en heldere lucht boven Delhi) moesten we ruim twee uur in de rij voor het afnemen van biometrische gegevens: alle vingers links en rechts en beide ogen werden gescand. Geshela ging hier met zijn Indiaas paspoort vlot doorheen maar moest vervolgens toch op ons wachten. Hij was zo lief onze koffers alvast voor ons te verzamelen. Dan ging er uiteraard wat mis met het vervoer naar het hotel: die zouden ons ophalen maar ja, ze waren er niet. Dus Geshela maar bellen in het Hindi en uiteindelijk kregen we twee taxi’s. Eenmaal in het hotel kwam de volgende verrassing: wc spoelt niet door, douche doet het niet, bed redelijk maar over de vloer allemaal beestjes. Ondertussen was het al 4 uur ‘s ochtends en ach, oordopjes in tegen al het getoeter en de sirenes en dan toch maar het grote slaapdonker in. Het gekke is dat ik dan toch mijn wekker om 8:00uur hoor afgaan. En dan volgt het voor mij inmiddels vertrouwde ritueel van een emmer volgieten met een spuit waarmee waarschijnlijk de wc wordt schoongemaakt en dan met een kleiner emmertje jezelf overspoelen, inzepen, afspoelen. Wel lekker koel na een toch bizarre nacht. Om 9:00 uur zouden we ontbijten maar eenmaal beneden -waar het bloedheet was- bleek er geen ontbijt te zijn. Geshela weer bellen en doen. We spreken samen af in mijn kamer want die is airco-koel en heeft twee fauteuils. Na een half uurtje met veel belletjes tussendoor komt dan iemand met een heerlijke chai, geroosterde witte broodjes en ei. De chai steekt er met kop en schouders bovenuit. Geshela, Peter en ik gaan op zoek naar een plek waar we geld kunnen wisselen. Ik heb natuurlijk geen cach tot grote verbazing van Geshela. De anderen hebben ook niet echt veel euro’s maar Geshela wil onderhandelen voor een goede prijs. Dat wordt duidelijk bij een zorgvuldig uitgekozen wisselkantoor. Ik zou een onbewust welwillend slachtoffer van bedrog kunnen zijn en waag me hier niet aan. Terug bij het hotel moeten we betalen voor het ontbijt maar ik begrijp dat dit niet de afspraak is en help Geshela met het overtuigen dat dit inclusief is. We krijgen het voor mekaar omdat er wordt gemopperd over het sanitair enzo. Uiteindelijk krijgen we ook korting op de taxi terug naar de luchthaven want vanmiddag vliegen we naar Dharamsala. Daar heb ik zin in. Weg van al het stof en rotzooi langs de weg. Ik hoop wat schone berglucht te vinden. Terwijl ik dit schrijf kloppen twee mannen aan: ze komen de wc repareren! De ene gaat op de fauteuil schaamteloos naar mij staren terwijl de ander met een tang het sanitair te lijf gaat. Misschien dat ik voor vertrek nog mijn laatste plas kan wegspoelen…


De tocht naar Dharamsala verliep vlekkeloos. We werden opgehaald door een studiegenoot van Geshela uit hetzelfde huis van klooster Sera-Je. Maar wat een achtbaan de berg op naar ons hotel! Gelukkig een fantastische taxichauffeur die iedereen links laat liggen en zich zonder schade een weg baant tussen koeien, apen en in Dharamsala zelf tussen de horden toeristen en monniken. Hotel U-tsang house bereiken we te voet kruip-door sluip-door. Ik probeer referentiepunten te onthouden. Slapende honden en afval zijn geen goed referentiepunt, dat ligt overal. De hotelkamers zijn prima. Ik heb zowaar een kamer voor mezelf! Ik ben heel blij dat ik een touw meegenomen heb voor de handdoeken e.a. dingen die ik wil laten luchten. Er is geen stoel. En ik ben heel blij met mijn lakenzak en opblaasbaar matras. Dat geeft net even meer komfoor dan de harde matrassen die nauwelijks ondersteuning bieden. Morgen hebben we vrij en gaan we een toegangspas voor de lessen van de Dalai Lama halen, fm- radio voor het vertalen en een beetje shoppen want oh… wat is hier veel wat ik mooi vind zeg! Die uitbundige kleuren smeken om bewondering. En dan het eten… masala, tsoukpa… Samen met zijn studiegenoot en nog een buurman hebben we heerlijk gegeten. En nu hoop ik op een goede nachtrust. Mijn kamer kijkt uit op een muur maar de lucht is koel. Mijn kamer grenst aan een keuken waar borden en bestek geluiden zijn naast Indiase muziek. Vanuit de voordeur hoor ik ook getoeter en een ander gejengel… tjonge. Waarom had ik een beeld van een balkon met uitzicht op de Himalaya? Misschien omdat ik dat beeld kan dromen. We blijven een paar dagen hier. Ik wil ook een stukje de bergen in als het kan en we gaan ook naar een dorp waar thanka’s geschilderd worden.

Reacties

Reacties

Catja

Hoi Fabiola bedankt voor het delen! Leuk om weer te lezen over de gekte in India en het geregel en het mooie Dharamsala. Heb het goed en ik wens je veel plezier en "comfort" Hartegroet

Ton

Hoi Fabiola, Bedankt dat wij zo mee mogen reizen, heel veel plezier .

Anny

Hoi Fabiola, alles heel herkenbaar, maar toch achteraf zal je er met heel veel liefde aan terugdenken, ik vergeet dharamsala nooit meer het zit in je hart voor altijd! Geniet ervan met volle teugen en al je zintuigen en steek veel op van de lessen van H.H. Alle liefs ook aan Geshela.

Esther

Wat een verhaal mam!! Haha, ik verbaas me er iedere India tocht weer over dat jullie altijd weer in de meest "verkrotte" slaapplaatsen komen. Laat je was dit keer niet in het gat in de grond vallen he :)! Liefs xxx Es

Wim

Leuk om je verhaal te lezen. Het onvoorspelbare en onverwachte van jouw avonturen klinken mij vertrouwd in de oren. Dat maakt het spannend. Fijn om na een lange tijd weer van je te vernemen. Bij mij bleef het ‘aan je denken’ en er nog niets mee doen. Heel veel plezier en contemplatie. Groet, wim en anna
Ps je foto zijn niet doorgekomen

Folkert

Wat een dynamiek en mooi beeldend beschreven ik krijg t gevoel erbij te zijn Dankjewel.

Greet

Lieve Fabiola
Leuk om weer op de hoogte te zijn van wat je allemaal mee maakt. Leuk om te lezen. Wel fijn dat Geshela erbij is en van alles kan regelen. Hij kent "de wegen "denk ik. Je schrijft mooi, boeiend. Ik wens je een goede tijd lieve vriendin en kijk uit naar het volgende bericht. Liefs Greet

Betty

Fijn om deze verhalen te lezen. Die nacht in Delhi!!!!!! Dan moet je echt het "nu" aanvaarden en je
verstand op nul zetten! Ook dit ging voorbij! Een ziedaar... een kamer alleen. Lekker, hé!
De Geshela is echt onmisbaar!
Haal diep adem en geniet met volle teugen!

Guido

Hallo Fabiola, Wat mooi om van je te horen! Geniet ten volle van je reis, en ik ben benieuwd waar het onderricht van de Dalai Lama over gaat. Ben ook benieuwd of hij nog iets gaat zeggen over de gebeurtenissen rondom Sogyal en Rigpa, wat wereldwijd als een bom is ingeslagen. Voor mij was het gedeeltelijk oud nieuws, maar het was toch veel erger dan ik gedacht had. Zorg goed voor jezelf! Liefs, Guido

Carla

Hoi Fabiola,
Dank je voor het delen van je reiservaringen . Gr, Carla

Fabiola Sonam Palmo

Lieve mensen, dank voor jullie reacties! Foto's volgen later... je moet toch een beetje de spanning erin houden, toch? Wordt vervolgd...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!